Răzvan Rădulescu Blog

sâmbătă

31

octombrie 2020

0

COMENTARII

Cum am ajuns să fac FAT SHAMING online

Scris de , Publicat în Uncategorized

Povestea asta dovedește, dincolo de faptul că eu nu sunt perfect, cum o reclamă adresată unui public nepotrivit poate avea rezultate nasoale. Arată cât de importante sunt momentul și publicul ales!


Într-o seară de vieri m-am tezit cu reclama de mai jos pe ecranul telefonului în timp ce beam o bere și înceram să mă relaxez după o săptămână grea, navigând prin social-media.

M-am oprit. M-am uitat. Am citit: “Cumpără de la zero, o afacere mică“.

Am încercat apoi să asociez mesajul cu imaginea. Mi s-a parut total nepotrivit și am decis că trebuie să vadă și alți oameni cât de stupid este.

Am trimis deci imaginea pe un grup de oameni din industria creativă împreună cu un text care suna cam așa:

Ăsta. Pe băiatul ăsta l-au ales pentru “cumpără o afacere mică”. Nu, că e foarte business, dar macar dacă alegeau unul mai solid.

Mi-am continuat apoi berea, m-am uitat la un film și m-am trezit a doua zi cu zeci de notificări. În mare parte oameni supărați care îmi spuneau că sunt de căcat + povestea unei tipe din Cluj care explica pe multe rânduri cât de fain este omul din imagine + cât de nasol sunt eu că mă iau de el.

M-a cam lovit. M-am prins repede ce se întâmpla dar nu prea aveam ce să fac.

  1. Citisem textul greșit. Dacă mă prindeam că e un îndem de cumpărare poate mă gândeam că omul ăsta nu e doar o imagine stock alesă la întâmplare.
  2. Nu mă mai lovisem până acum de Fat Shaming. E și puțină ignoranță, dar pe de altă parte mesajul meu ar fi fost la fel și dacă era Dwayne THE ROCK Johnson în imagine – nu era mic, nu se potrivea cu textul. De asemenea, nu este nici o reprezentare business.
  3. Oamenii erau deja pe modul #metoo. Începeau să apară comentarii în care exstau exprimari cu “nu sunt gras, dar”.

Așadar, mi s-a părut că nu e nimic de câștigat în a încerca să explic ceva. Și că există toate șansele să alimentez furia în loc să calmez situația. Am ales deci să șterg postarea și apoi am revenit cu un mesaj în care mi-am cerut scuze. Nu pot să estimez exact cât de rău a fost pentru imaginea mea, dar cum nu m-au dat afară de pe #crazycreatives încă…

Revenind însă la adevăratul subiect: Dacă te adresezi cu un conținut greșit, către un public greșit, într-un moment nepotrivit sunt șanse mari să iasă rău.

Dacă Banca Transilvania s-ar fi gândit că trebuie să fie relevantă:

  1. Ar fi afișat imaginea asta doar oamenilor din Cluj. Pentru ei e mai relevant. Unii dintre ei măcar îl cunosc pe antreprenorul acesta și pot înțelege corect mesajul.
  2. Ar fi livrat un alt conținut înainte, prin care să facă prezentarea unor afaceri mici și a patronilor acestora. Astfel ca în faza a doua să cunoști conceptul și să nu ajungi să te întrebi “oare ce rahat vrea să spună?”
  3. Ar fi făcut un test pe titlu. Ce se citește din modul în care e scris? Sunt oare eu singurul care nu a prins mesajul corect?
  4. Ar mai fi inserat niste indicații. “Cel mai fain patron din Cluj” / “Vasile vinde cea mai proaspătă bere” … ceva… orice.

Recunosc, am fost răutacios cu mesajul ăla. Nu, nu m-a deranjat că omul este supra-ponderal. Dar companiile trebuie să înțeleagă că atâta timp cât agresezi cu un mesaj, trebuie să te aștepți să ți se și răspundă pe un ton agresiv!

Acum, să fiu eu în locul tipului (sau a altora ca el), m-aș interesa unde apare imaginea mea și în ce context. Da, e simpatic gândul că pot să devin mai popular, dar chiar mă ajută toată expunerea? În ce fel devine fața mea disruptive? Îi dreanjez pe unii oameni care nu înțeleg nimic și risc să înjure când se întâmplă asta pentru că nu le aduce nici informație și nici beneficiu?

Cine a greșit mai rău? Eu sau BT?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *