Răzvan Rădulescu Blog

sâmbătă

18

iulie 2020

0

COMENTARII

Branding pe timp de criză economică

Scris de , Publicat în Branding, Marketing & Advertising, Marcomm

În perioada recesiunii econimice, cele mai multe afaceri taie bugete, iar bugetele de marketing sunt cele care se micșorează de multe ori primele. Cu toate acestea, perioadele dificile din punct de vedere economic sunt câteodată cele mai potrivite pentru a construi sau consolida un brand.

Înainte de toate, merită să ne amintim cuvintele lui H. Ford, care spunea (aproximativ) că “să tai din bugetul de promovare pentru a salva bani este ca si cum încerci să oprești ceasul pentru a salva timp“.

Întorcându-ne acum la contextul cizei economice, trebuie să menționăm că singurul mod în care economia pornește și apoi crește, este dacă oamenii încep să consume. Așadar pare o situație fortuită, din care vom ieși totuși atunci când cei care au bani puși deoparte vor considera că furtuna a trecut și este din nou sigur să investeși.

Lansarea brand-urilor în criză economică

Recesiunea poate fi școala perfectă mai ales pentru antreprenorii care lanseaza business-uri noi. Între lecțiile principale se vor regăsi, fără a se limita la acestea, următoarele:

  • Valorificarea resurselor creative
    • Lipsa bugetelor mari împinge brand-urile către identificarea unor soluții creative care funcționează fără suport economic major.
  • Evaluarea corectă a nevoii
    • Atunci când riscurile cresc, e important să lansezi produse sigure, pe care oamenii le vor găsi cu adevarat folositoare.
  • Angajamentul față de client
    • Startup-urile au nevoie de clienți fideli pentru a urni afacerea, așadar este important să (se) creeze în jurul unei viziuni rezonantă în rândul publicului căruia i se adresează cu produse sau servicii.
  • Pulsul pieței
    • Dacă în vremuri bune turbulențele pot fi câteodată ignorate, în criză este important să fii atent la toate semnele. Și foarte important este să fi prezent atunci când economia repornește – eventual să furi puțin startul.

Supraviețuirea brand-urilor în recesiune

Care sunt valorile/atuurile dezvoltate de un brand, care se vor dovedi folositoare în timpurile tulburi ale crizei economice?

  • Încrederea
    • Primul efect vizibil al crizei este că oamenilor începe să le fie frică să mai cheltuiască. Va cântări așadar extrem de mult, atunci când aleg să plătească pentru produse și servicii, experiența anterioară. Vor alege un brand pe care îl cunosc și vor fi extrem de puțin tentați să încerce ceva nou, chiar dacă promisiunile beneficiilor sunt mari. Acesta este unul dintre motivele pentru care brand-urile populare trec mai ușor de perioada de recesiune.
  • Relevanța
    • Este foarte improbabil că oamenii să cumpere produse care nu aduc valoare clară. Pe timp de criză nici comaniile și nici clienții nu mai fac cheltuieli nejustificate. Dacă beneficiul nu este clar, atunci serviciul sau produsul va rămâne nevândut.
  • Diferențierea
    • Produsele și serviciile care comunică clar diferența/ele față de competitori vor câștiga teren pentru că va exista un grup de clienți care vor rămâne loiali și vor căuta barand-ul respectiv. Altfel, între două produse de caliatate similară, fără o difernță clară, alegerea cumpărătorului va fi o întâmplare – și tot din întâmplare o afacere s-ar putea să moară.
  • Inovația
    • Produsele și serviciile noi și inovatoare creează cerere. Inovația se face “vinovată” pentru situațiile în care clienții nu își pot imagina viața fără ceva ce nici măcar nu exista până de curând.
  • Echipa/Oamenii
    • Angajații fericiți ajută la obținerea unui număr mare de clienți fericiți. Atât angajații cât și clienții sunt ambasadori de brand, iar de fericirea lor depinde, la finalul zilei, viitorul afacerii și al brand-ului. E important să investești în oamenii din echpă din timp și să te asiguri că atunci când vremurile vor fi grele, își vor dori la fel de mult ca tine să ieșiți cu bine din criză.

Câteva Brand-uri faimoase lansate pe timp de criză:

  1. Walt Disney (1923 / Great Depression)
  2. HP (1935 / Great Depression)
  3. FedEx (1973/ Oil Crisis)
  4. Microsoft (1975 / Oil Crisis)
  5. MTV (1981 / Oil Crisis)
  6. Electronic Arts (1982 / Oil Crisis)
  7. AirBnB (2008 / Housing Bubble)
  8. UBER (2008 / Housing Bubble)
  9. WHATSAPP (2009 / Housing Bubble)

Tu de exemplu, pe ce alegi să dai banii atunci când bugetul se micșorează?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *