Razvan Radulescu

luni

18

decembrie 2017

0

COMENTARII

Mi-au furat banii de pe card

Scris de , Publicat în Locuri, Ganduri & Povesti

Anul trecut, pe vremea asta, am intrat să plătesc chiria din e-banking și am rămas blocat atunci când am văzut că banii din cont variază ca la bursă – o bursă care se prăbușește.

Am încercat să înțeleg ce se întâmplă cam 20 de minute, apoi am crezut că e ceva în neregulă cu internet banking-ul, așa că am intrat și pe aplicația de mobil. Se întâmpla același lucru, așa că m-am ridicat de la birou și am plecat pe jos spre bancă.

Am ajuns la bancă și probabil că fața mea era destul de desfigurată, pentru că deși toate birourile erau ocupate, una dintre doamnele de la relații cu clienții m-a intrebat dacă sunt OK. În momentul acela i-am spus că nu, că banii mei dispar din cont și trebuie să oprească cineva asta.

Aveam în cont ultimul salariu, economiile și aproape toată partea mea din profitul anual de la firmă –  se auzea că se măresc impozitele și contabila ne-a sfătuit să scoatem banii înainte de anul nou. Când au reușit să blocheze contul mai aveam câțiva lei – maxim 100.

Acum începe povestea recuperării banilor furați de pe card. DA! Sunt șanse mari (reglementate legal) să îți recuperezi banii, însă trebuie să ai răbdare și să parcurgi niște pași.

  1. În primul rând mi-au blocat cardul și au distrus cardul. Apoi, deși nu vedeam exact la ce îmi mai folosește, am completat formulare pentru un card nou.
  2. Am primit extrasele de cont și am început să completez contestații pentru toate tranzacțiile pe care nu le recunoșteam. Să fi fost cam 40 de foi (fiecare cu câte 5-10 tranzacții).
  3. Am așteptat și am făcut drumuri la bancă. Am răspuns la întrebări, am mai completat câteva formulare și am așteptat

A durat aproximativ o lună de zile până am avut toți banii înapoi în cont. M-am stresat groaznic, mi s-a părut că lucrurile se mișcă prea încet și m-am interesat de avocat. Banii au fost până la urmă înapoiați fără să fac alte demersuri.

Aceste escrocherii bancare sunt destul de obișnuite. Există legi prin care bancile sunt obligate să te despăgubească, iar banii, până la un anume prag, sunt asigurați.

Sfaturi pentru a evita astfel de situații

  1. Imediat ce am primit banii înapoi am activat alertele prin SMS pentru toate tranzactiile de peste 100 de ron. Poate că la anumite banci sunt implicite, în cazul meu nu erau.
  2. Am deschis conturi de economii virtuale. Banii din aceste conturi nu pot fi furati până nu sunt transferati în contul curent. Astfel stau în siguranță.
  3. Am schimbat toate parolele. Nu știu exact cum mi-au furat banii. Am înțeles de la reprezentanții băncii că o parte din bani au ajuns în Moscova, sau că din Moscova au fost făcute tranzacții, dar nu a aflat nimeni (sau nu mi-au spus mie) exact cum s-a întâmplat.
  4. O altă chestie de siguranță ar fi să nu faceți carduri cu cip pentru plată wireless. Eu am citit despre riscuri la ceva vreme de la incident, așa că nu am schimbat, însă e mult mai sigur ai card clasic.

Mai multe despre cum s-a întâmplat

  • Era vineri sau sâmbătă seara când Uber mi-a spus că nu îmi acceptă cardul. M-am gândit însă că e o problemă cu aplicația, așa că nu am dat importanță.
  • Pentru că a fost weekend, majoritatea tranzacțiilor au rămas ”blocate”, urmând să fie debitate luni. Așa se face că majoritatea banilor erau mai degrabă blocați.
  • În cont apăreau o mulțime de tranzacții. Unele de doar 1 euro, altele pentru parfumuri, altele pentru sisteme audio. Multe tranzacții erau pariuri online – probabil de-asta existau și sume mari care intrau în cont (și pe astea a trebuit să le contest).
  • Atunci când verifici extrasul și faci contestații, există riscul ca multe dintre tranzacțiile valide să-ți pară suspecte. Asta pentru că în spatele fiecărei firme este un procesator de plăți. Chiar dacă tu cunoști brandul de haine, cel mai sigur nu ai auzit niciodată de procesator. Așa se face că și eu am contestat plăți de la benzinării, de la film etc.

Incredible story

Până să recuperez banii a fost ziua mea și am chemat oamenii în oraș. La ora 4 dimineață, la început de ianuarie, a trebuit bineînțeles să plătesc, dar POS-ul de la bar nu functiona. Mă împrumutasem și aveam în cont o sumă aproximativ egală cu suma pe care o aveam de plătit.

Am plecat prin zăpată și viscol (era zăpadă mare la început de ianuarie 2017), la lumina felinarelor, să scot bani de la ATM. Am găsit banca și am cerut banii. EROARE: Lipsă fonduri ATM.

Plec așadar să caut alt ATM, însă imediat vine un SMS (aveam alertele setate deja) și aflu că deși ATM-ul nu era încărcat cu bani, mi-au extras banii din cont.

Așa s-a întâmplat și am ajuns să plătesc cu cardul Ioanei.

 

PS: Atunci când am mers la bancă pentru încă o contestație, cunoscând deja povestea mea, reprezentanta mi-a sugerat să mai trec pe la biserică. (NOT COOL!)

Ai pățit ceva similar?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *